Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009

Πως θα γίνουμε οικολόγοι

του Ανδρέα Ρουμελιώτη (Ελευθεροτυπία)

ΔΕΝ γίνεται να σε βαφτίσουν οι άλλοι οικολόγο, πρέπει να τα καταφέρεις μόνος σου.

Πρώτα θα αλλάξεις εσύ κι εγώ - να 'μαστε πολλοί, κι ύστερα θα μπορέσει να γίνει η χώρα μας η μικρή, κούκλα, καθαρή και προς το περιβάλλον φιλική.

ΣΤΙΣ αρχές της δεκαετίας του '80 εξέδιδα ένα περιοδικό προδρομικό, κατά βάσιν οικολογικό. Μας αντιμετώπιζαν τότε σχεδόν σαν εξωγήινους που δεν θέλαμε διαλυτήρια πλοίων στον Ευβοϊκό, γράφαμε να καταργηθεί ο καρκινογόνος αμίαντος και πρωτομιλήσαμε για την ανακύκλωση. Στα τέλη της δεκαετίας του '80 ο μικρότερός μου ο αδελφός (γιατί κι εγώ είμαι μικρός) ενώ ήταν ακόμη στη Σαλονίκη φοιτητής της Ιατρικής, παραλίγο να βγει από σπόντα με τους Οικολόγους-Εναλλακτικούς βουλευτής.

ΤΡΙΑΝΤΑ χρόνια χρονολογείται το κίνημα της πολιτικής οικολογίας στην Ελλάδα. Θυμάμαι σαν τώρα το πρώτο φύλλο της «Οικολογικής εφημερίδας» που κυκλοφορούσε στα Εξάρχεια. Από πιτσιρικάς γνωρίζω καλά όλα αυτά τα παιδιά. Πολλές προσπάθειες έγιναν αθόρυβα σ' όλη την Ελλάδα τις τρεις τελευταίες δεκαετίες με αρκετές επιτυχίες αλλά η κυρίαρχη αντίληψη για την ανάπτυξη δεν άλλαξε. Στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές συνυπέγραψα ένα κείμενο ότι θέλω οι Οικολόγοι-Πράσινοι να εκπροσωπηθούν στη Βουλή, και τώρα το θέλω πολύ. Οικολόγος όμως δεν έγινα ποτέ. Το αντίθετο!

ΕΙΜΑΙ χοντρός, δεν περπατάω, έχω άγχος και καπνίζω· θα 'ταν μεγάλη ξεφτίλα να μπω στο ψηφοδέλτιο... Αμα δεν γενώ όμως το ταχύτερον οικολόγος, θα αποθάνω προώρως. Γι' αυτό εδώ και τρεις μήνες τρώω χόρτα - λαχανικά, φρούτα, όσπρια και ψάρια φτηνά (σκουμπρί, σαρδέλα, γαύρο και κολιό), που 'ναι για τις αρτηρίες τουμποφλό! Γιατί έχουνε Ω 3 και Ω 6 λιπαρά. Βάζω την αμαξάρα μου σε γκαράζ -αφού δεν πουλιέται τέτοια εποχή-, μετακομίζω ντάουν τάουν και θα μετακινούμαι με τα πόδια, με ποδήλατο ή με Μετρό.

ΠΡΩΤΑ θα πάρω ποδήλατο εγώ και συ, και μετά θα κάνουμε κίνημα για να φτιαχτούν ποδηλατόδρομοι και να απαγορευτεί στο κέντρο της πόλης η κυκλοφορία των Ι.Χ. Αγόρασα το μαϊμού ηλεκτρονικό τσιγάρο και τσίχλες νικοτίνης. Και -προς το παρόν- έχω αποφύγει το νέο αντικαταθλιπτικό που προτείνουν για να το κόψεις το ρημάδι· που μου 'χει μαυρίσει τα σωθικά.

ΔΕΝ γίνεται να σε βαφτίσουν οικολόγο, πρέπει να τα καταφέρεις μόνος σου. Πρώτα εγώ που το 'χω ανάγκη δηλαδή, και μετά εσύ. Πρέπει επειγόντως ν' αλλάξω ριζικά τις κακές συνήθειες της καθημερινής ζωής. Γιατί, δυστυχώς, έκανα κι εγώ το αντίθετο απ' αυτό που υποστήριζα πιτσιρικάς: «Υψηλό βιοτικό επίπεδο = χαμηλή ποιότητα ζωής».

ΕΙΧΑΜΕ την τύχη να γεννηθούμε και να ζούμε σε μια απ' τις χώρες όπου άνθησε ο πολιτισμός. Με ήλιο, θάλασσες καθαρές, ονειρικά νησιά και ακρογιαλιές μοναδικές. Θα 'μαστε χοντρομαλάκες άμα τη γαμήσουμε και την παραδώσουμε μπουρδέλο στις ερχόμενες γενιές. Θα 'μαστε εντελώς ξεφτίλες αν δεν μπορέσουμε δηλαδή να αντλήσουμε ενέργεια απ' τον ήλιο, τον αέρα και το νερό. Αν δεν καταφέρουμε να ανακυκλώνουμε τα σκουπίδια μας και να καθαρίζουμε βιολογικά τα λύματά μας. Αμα δεν πετύχουμε να παράγουμε αγνά, βιολογικά ποιοτικά προϊόντα.

ΒΑΡΙΑ βιομηχανία δεν πρόκειται να φτιάξουμε. Το βιος μας είναι ο ήλιος, η γη, η θάλασσα, τα δάση και ο πολιτισμός. Αυτά αποτελούν το συγκριτικό μας πλεονέκτημα και πρέπει να ολοκληρωθούν οι υποδομές, να διακριθούμε στις νέες τεχνολογίες, στις καινοτομίες, και να δημιουργήσουμε ποιοτικές υπηρεσίες αν θέλουμε να εξασφαλίσουμε και στο μέλλον το βασικό εισόδημά μας που είναι ο τουρισμός.

ΕΙΝΑΙ θέμα υγείας - επιβίωσης για μένα και για σένα να γίνουμε οικολόγοι στα γεράματα. Και για την Ελλάδα η μοναδική προοπτική. Αυτή είναι η ουσία κι όχι τι λέει ο Μιχάλης ο Τρεμόπουλος για τον Κεμάλ και το Μακεδονικό. Μπορώ να ρίξω άνετα ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και ΠΑΣΟΚάκι άμα είναι να κάνει κάτι καλό. Ή να πάω κι εγώ για μπάνιο παραλία. Αν δεν είναι μολυσμένο το νερό...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου